Projektdagar

Denna vecka har börjat med 2 hela projektdagar. Vilket innebär att vi är lediga från skolan men att vi har chansen att jobba med projektet. Jag, Chatte & Johanna har som sagt om Titanic och vi hade även planer för båda dagarna. Igår var vi på Riksarkivet, något som vi sett fram emot eftersom det känns lite extra spännande att få kolla på dokument som skrevs för 100 år sen och samtidigt hålla i dom. Svårt att förklara hur det kändes men på något sätt var det mäktigt. Man hade handskar på sig för att inte förstöra dokumenten. Det tråkiga med detta var att vi hittade ingenting om Titanic olyckan i UD:s "dokumentsamling". Dom som jobbade där tyckte vi skulle vända oss till Sjöhistoriska muséet för dom har haft en utställning om Titanic( som jag var på), men jag tycker det verkar konstigt att Sveriges största arkiv inte har nått om en av kanske världens största sjöolyckor, där svenskarna var tredje största gruppen? Dom kanske bara var allmänt lata. Men vi gick iaf därifrån med lika lite information som vi haden är vi kom, med andra ord.. ingenting. Lite besvikenhet kände man. Kändes som att vi slösat bort en hel projektdag. Eftersom jag skulle klippa och slinga mig vid 3 tiden så kunde vi inte göra mer den dagen än att äta lunch på donken. Johanna följde med mig till frissan :) Jag blev faktiskt riktigt nöjd med slingningen, dock tycker jag att håret vart för kort, och anledningen till det var för att jag klippte bort det sista av de äckliga missfärgade hårtopparna, så blondin tiden lämnat efter sig. Det tog nästa 2 år för mig att få mitt hår att må bra igen efter den tiden. Så mitt tips till er brunetter som funderar på att bli blondiner, det sliter som fan och det tar tid innan håret är okej igen, och den tiden är jobbig om man är van att hålla på att färga håret osv. Men iaf, nu är allt det borta och mitt hår lever igen efter ca 2 år! Efter frissan var det baar raka vägen hem och byta om och sen åka till dansen, yey! :)

Idag var det också projektdag. Jag, Johanna & Chatte åkte först till Djurgården för att kolla med Sjöhistoriska, men SÅKLART så är det stängt när vi kommer dit, ännu en besvikelse. Kändes jobbigt med tanke på hur gårdagen blev angående projektet. Men vi gav inte upp. Vi åkte istället till Kungliga Biblioteket för att söka vår lycka där! Och vi fann den! Dom har en lokal längst ner i biblioteket där man kan kolla på massa gamla tidningsartiklar genom ett slags mikroskåp. Och vi hittade massa artiklar i Dagens Nyheter från 1912! :D Dom skrev massor om Titanic katastrofen, som den kallades då, blira dagar i sträck, var nog medllan 16 april 1912 till 29 april 1912. Så vi fick massa information där. Det var också kul att sitta och läsa i sådan gammal tidning, även det kändes mäktigt på nått sätt! När vi var klara där var det lunch dags och vi var klara för dagen. Åkte hem från stan runt halv 4 tiden och sedan dess har jag bara vart hemma. Har inte vart på det bästa humöret idag. varför vet jag inte, men alla dagar kan inte vara bra. Får hoppas på en bättre dag imorgon! Men nu ska jag plugga ryska och kolla på Idol om 40 min. Bye!



Här ser ni resultatet från frisören igår! :)
bilden är inte den bästa men ser bättre ut i verkligheten.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tyckte det vart riktigt snyggt :)

2010-09-29 @ 11:21:18
URL: http://threeshots.blogg.se/
Postat av: elli

oh näjz :D ditt hår alltså! :D <3

2010-09-29 @ 12:29:16
URL: http://kingoffools.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0